سایر موضوعات مرتبط با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی
علی گلشنی؛ حسین ادب؛ ابوالقاسم سرآبادانی
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد و تبیین راهبردهای ارزشگذاری فناوری استارتاپهای ایرانی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، با رویکرد پژوهش کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران، سیاستگذاران، مشاوران و مدیرانعامل فعال در زیستبوم استارتاپی ایران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد و تبیین راهبردهای ارزشگذاری فناوری استارتاپهای ایرانی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، با رویکرد پژوهش کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران، سیاستگذاران، مشاوران و مدیرانعامل فعال در زیستبوم استارتاپی ایران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس 10 نفر انتخاب شدند، همچنین با استفاده از روش تحلیل محتوای مصاحبه، تحلیل شده است. براساس یافته های مطالعه 7 مقوله فرعی در مقوله اصلی راهبردها شناسایی شدند. این مقوله های فرعی شامل توسعه و ترویج گفتمان ارزشگذاری فناوری، تبدیل دانش موجود در حوزه فناوری به دانش مطلوب و قابل ارزشگذاری، رهبری و مدیریت ایده، سیستم جامع ارزیابی فناوری، فرهنگسازی، رگولاتوری و تنظیمگری در بازار فناوری و بومیسازی ارزشگذاری فناوری بوده است. بنابراین این راهبردها، در عین توجه به مسائل محیطی و فرهنگی ایران، میتوانند به توسعه و پیشرفت استارتاپهای ایرانی در فرآیند ارزشگذاری فناوری کمک کنند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.